Tags

Skærmbillede-2014-12-31-kl.-10.01.27.jpg

”Nå, hvad har I så lavet? Har I været ude at rejse?,” lyder det tit, når juleferien og gensynet med hverdagen melder sig. For mit vedkommende må jeg svare: ”Nej, vi var bare hjemme og ordnede ting … ” men ved nærmere eftertanke er det en løgn med modifikationer.

For det første fik jeg overhovedet ikke ordnet ”ting”, og for det andet er jeg faktisk lige vendt tilbage fra en hemmelig rejse.
Synderen? – Politikommissær Kurt Wallander.

Det hele startede med, at jeg bare liiiige skulle læse en lille-bitte-bitte læseprøve af den første krimi i serien, for ligesom at få en idé om, hvordan Henning Mankell skriver. (Jeg havde nemlig aldrig fået læst noget af forfatteren tidligere, som interessant nok har en skrivestil, der faktisk ikke bliver lovprist på skrivekurser. Men hvad gør det, når klaveret spiller og plottet svinger?)

Men det gik selvfølgelig ikke som planlagt. Læseprøven gav mig blod på tanden (og mord på hjernen), og pludselig havde jeg svunget Dankortet i Cyber Space og fået downloadet hele molevitten hurtigere end julemanden kan få sutsko på. Og så gik turen ellers til Skåne (der immervæk er langt væk, når man bor i Caracas), og senere også til Sydafrika, da jeg fik mig sneget til at downloade endnu en bog i serien bag ryggen på min familie og for snuden af to par skuffede hundeøjne.

For det er jo det en god bog kan! Bringe en ud på en længere rejse. I åndelig forstand naturligvis. En rejse, der for mit vedkommende ofte er skyldbetonet, når jeg sylter alle sure pligter og tager mig selv i at snige mig ud på WC og gemme mig for mine omgivelser for at få endnu et fix, undskyld kapitel, med …

Så nu skal jeg på afvænning! Det erkender jeg med (en lille smule) skam og hånden på hjertet, mens jeg messer: ”Jeg hedder Nana og jeg er læseafhængig …” Mit nytårsforsæt må ganske enkelt være at gå på nedtrapning; specielt når det gælder fodring af mit indre krimimonster, der skriger efter flere mord.
Det bliver svært og abstinenserne er allerede ved at melde sig. Faktisk har jeg stærkt på fornemmelsen, at det kommer til at gå, som det altid går med nytårsforsæt … Men jeg lover at prøve, så godt jeg kan …

Rigtig god start på det nye år!

 

