Tags

, , ,

Jeg har lige oprettet et nyt faneblad med titlen “rugekassen.” Her kan der læses om igangværende skriveprojekter, hvoraf nogle vil blive publiceret her på siden og andre forhåbentligt blive udgivet i en eller anden form i en ikke så fjern fremtid. Med andre ord handler det om ideer, som allerede er undfanget og er godt på vej til at blive udklækket, for nu at blive i rugekasseterminologien.

En rugekasse, der er noget smukkere end min. Foto: N. Cajus

Egentlig ville det engelske udtryk “in the pipeline” nok være mere dækkende, men selvom jeg er glad for fremmedsprog, bryder jeg mig ikke så meget om det massive indtog af engelske fraser i det danske sprog – specielt ikke når der faktisk findes ord og udtryk for det samme på dansk. (Men det er en helt anden snak.)

Den opmærksomme læser vil hurtigt se, at de fleste af mine mere “seriøse” projekter tager afsats i Venezuela (hvor jeg bor), da jeg er optaget af at bruge fiktionen til at fortælle om den uhyrlige proces fra (at være Latinamerikas ældste og (sådan nogenlunde velfungerende) demokrati til de facto diktaturstat, der gradvist er sket over en årrække. Den historie synes jeg, det er vigtigt at skabe interesse for, om end det sker som underholdning og på fiktionsskrivningens præmisser.

Fælles for alle projekterne i rugekassen er, som allerede nævnt, at de er kommet langt ud over idé-fasen, selvom de er på forskellige stadier i udklækningen. Men ved at nævne dem her forpligter det lidt mere at få dem op af skrivebordsskuffen. (Dvs. den berømte skuffe alle skribenter har, hvor hele og halve manusser ligger og samler støv, om end støvet nok er digitalt disse tider …). Altså op af skuffen og ud over rampen! (Hvilket nok er det mest skræmmende stadie af en skriveproces overhovedet!)

Det nye faneblad lægger dermed yderligere pres på forfatteren, altså moi (der jo af til har sine tvivl om, hvorvidt det “kan betale sig” at bruge så meget tid på at skrive. Jvf. mit blogindlæg “tidsfælden” fra forrige uge), som trænger til et gevaldigt spark i den berømte legemsdel for at komme derud hvor det må briste eller bære. Eller sagt med andre ord: Alle har brug for et skub ud af rugekassen, for at finde ud af, om man er flyveklar!

