Tags

, , ,

Når jeg skriver eller redigerer, sker det hyppigt for mig, at jeg glemmer tid og sted.  Nogle gange er det næsten

Tiden siver på skrevne sider ...

Tiden siver på skrevne sider …

som om, jeg er blevet opslugt af et sort hul, hvor tidsfornemmelsen er sat ud af spil. – En fornemmelse, der først kommer tilbage, når jeg bliver forstyrret. (Fx når en af mine hunde står og puffer til mig med sin frisbee og minder mig om, at virkeligheden kalder.) I et sådant  øjeblik kigger jeg op fra tasterne og bliver aldeles forfærdet over, hvordan tiden er fløjet af sted; Jeg tør jeg næsten ikke gå forbi et spejl, for tænk nu hvis jeg er blevet hvidhåret og tandløs, mens var kidnappet af tidslommen!

Det jeg egentlig vil sige er, at det tit skræmmer mig fra vid og sans at tænke over de oceaner af tid, jeg bruger på mine skriblerier (for ikke at tale om tid til læsning og research). For til hvilken nytte? spørger mit Rationelle-Jeg. (Underforstået: Burde du ikke lave noget mere givtigt, makker, end at lade time efter time forsvinde ned i tasterne?)

Så er det min Kreative Side ruster sig til kamp med argumenter som: Alt hvad der er drevet af lyst er godt, og ikke alt skal opgøres i nytteværdi. Og så kunne det endda være, at nogen har glæde af at læse det … Og mon ikke selv de mest succesfulde forfattere har haft en frygt for at skrive til ingen nytte? Desuden viser ny forskning, at læsning af skønlitteratur gør mennesker mere empatiske, og for at skrive er man nødt til at læse meget, ergo …

Den slags argumenter har mit Rationelle-Jeg kun hån til overs for, samtidig med at en alen lang liste over sure, forsømte pligter straks bliver reciteret sammen med en omgang verbale øretæver.

Men så er det min Kreative-Side som regel lukker munden på Fornuften ved at trække sit trumfkort:

”Læsning og skrivning er ypperlig hjernegymnastik, der holder hjernen ung og endda kan være forebyggende for Alzheimer. Så hvis du vil have nytteværdi, så skal kraftedeme give dig nytteværdi!”

 

PS. Det er faktisk rigtigt, at læsning gør folk mere empatiske. I alle fald hvis man skal tro undersøgelsen her http://videnskab.dk/kultur-samfund/ny-forskning-laes-en-god-bog-og-bliv-et-bedre-menneske

